Coaching

Coaching
Schrijversportaal

zaterdag 13 maart 2010

Digitale tijdperk: van papier naar prul

Als ik een papieren vakblad mag adviseren, wil de uitgever weten: hoe gaan we om met het digitale tijdperk? Vervolgens wil de uitgever het nieuws ‘eruit gooien’, dat zetten ze wel op de site. Net als de personeelswisselingen, die vervelende agenda en wat ze noemen ‘servicerubrieken’. Scheelt papier, druk en porti. Achtergronden opinie, dat drukken ze nog op papier. ‘Dat vult elkaar mooi aan’.
Wat overblijft is een gratis site met nieuws en de personeelsadvertenties. Met daarnaast een uitgekleed en onverplichtend blad dat zijn aantrekkelijkheid verliest: de spanning van het nieuws is weg en het ritme is uit het blad: lange verhalen en meningen blijven over. Het blad is niet meer compleet en dus niet noodzakelijk, het belandt op de stapel ‘te lezen’ en de werkster ruimt die stapel op. De site heeft inmiddels niet zo’n exclusieve plaats als de leestafel van de geadresseerde maar concurreert met honderden andere sites. De advertentie-inkomsten worden geschreven in dubbeltjes in plaats van euro’s. Einde blad en ‘de markt’ heeft het tenslotte gedaan.

Geen opmerkingen: